Jak dobrać odpowiednią zębatkę rowerową do swojego roweru

Można by rzec, że rower, jaki jest, każdy widzi. Niewiele osób jest jednak wskazać więcej niż kilka podstawowych elementów jego budowy. Tymczasem typowy jednoślad składa się z około 30 różnych części, a każda z nich spełnia inną, lecz nie mniej ważną funkcję.
Oczywiście można stosować także pewne modyfikacje (np. zmiana napędy MTB) oraz zwiększyć zakres elementów. Niektóre części są kluczowe i bez nich rower nie mógłby po prostu działać. Do takich należy zębatka rowerowa. Czym się kierować, wybierając zębatkę rowerową? Wystarczy zwrócić uwagę na kilka kwestii. Jakich? Dowiesz się w tym artykule.
Dlaczego zębatka rowerowa jest aż taka ważna?
Trudno wyobrazić sobie rower bez kierownicy, siodełka, ramy czy koła, prawda? Równie trudno wyobrazić go sobie bez sprawnie działającego napędu. Na jego poprawne funkcjonowanie ogromny wpływ ma tarcza mechanizmu korbowego, czyli zębatka rowerowa. To m.in. dzięki zębatkom możemy wprawić koło w ruch, a tym samym przemieścić się. Dokonując wyboru odpowiedniej zębatki rowerowej, możemy zwiększyć maksymalna prędkość jazdy, a także, że przełożenie nie będzie wymagało zbyt dużego użycia siły.
Rodzaje zębatek rowerowych
Zazwyczaj mamy do czynienia z nie więcej niż dwoma przerzutkami w rowerze. Zębatki rowerowe przednie mają wpływ na zmianę przełożeń na kilka tarczach. Na piaście tylnego koła zamontowane są z kolei kaseta lub wolnobieg , które dają możliwość nawet kilkunastokrotnej zmiany przełożeń!
Skąd mam wiedzieć, która zębatka będzie pasować do mojego roweru?
W tańszych modelach rowerów, zębatka jest na stałe przymocowana do korby, co w zasadzie nie daje żadnego wyboru i w momencie ich uszkodzenia sprawia, że wymianie ulega cały zestaw. Niemniej, jednak jeżeli mamy możliwość wyboru roweru i dopasowania do niego zębatki, to wszystko zależy od tego, na jakiej trasie na co dzień się poruszamy, jak jesteśmy wysportowani, co ze sobą wozimy i czego oczekujemy. Dobór odpowiedniej zębatki zagwarantuje nam lekką, efektywną i dobrą jazdę, a na tym chyba najbardziej zależy każdemu posiadaczowi jednośladu.
Oczywiście najlepiej jest wybierać zębatki dedykowane konkretnym modelom rowerów lub z nimi kompatybilne. Minimalna liczba zębów na zębatkach to 10, a maksymalna to 51. Producent każdorazowo określa, z jaką zębatką ‘’poradzi sobie’’ przerzutka. Jeżeli przerzutka da sobie radę z dwudziestoma zębami, to zębatkę o takiej ilości zębów powinniśmy kupić. Podobnie sprawa wygląda w przypadku manetki biegowej, ilość jej biegów określa ilu rzędowa powinna być kaseta.
Autor: Zewnętrzny materiał partnerski